FOTO: Агния Боброва

Fjodors Podgornijs (Fyodor Podgorny) ir tērpu dizaineris no Ventspils. Viņš ir ģērbis Madonnu, Dženiferu Lopesu, kā arī Brunejas un Malaizijas princeses rotājas viņa drēbēs. Portāls "Rus.Tvnet" piedāvā iepazīties ar latviešu dizaineri, kuru zina augsta ranga slavenības, bet dzimtenē - par viņu zina vien retais.

Domājat, ka pasaules atzinību nav iespējams gūt, piedzimstot Latvijā? Fjodora piemērs rāda ko gluži pretēju.

Fyodor Golan ir modes zīmols ar drosmīgu rokrakstu, ko Londonā 2011. gadā izveidoja modes tandēms: latvietis Fjodors Podgornijs (Fyodor Podgorny) un izraēlietis Golāns Frīdmans (Golan Frydman). 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by F Y O D O R G O L A N (@fyodorgolan) on

"Melnu apģērbu man ir patiešām ļoti maz. Es kopš bērnības mīlu košas krāsas. Manas mīļākās krāsas bija neona rozā un dzeltenā. Tolaik tas bija ļoti neierasti. Visus mākslas skolās mācīja apgūt brūno, pelēko krāsu... bet mani tas viss nesaistīja," atceras Fjodors.

Foto: "Fyodor Golan" zīmols un pats dizainers viesojas Rīgā

Dizainers dzimis un uzaudzis Ventspilī. Jau kopš astoņu gadu vecuma Fjodors mācījās mākslas skolā, pēc tam sekoja mācības Dizaina koledžā Rīgā. 

"Tur es iemācījos šūt - sapratu tehnoloģiju, pašu procesu - kā tas viss iet kopā. Paralēli es darbojos kā stilists un vizāžists," stāsta Fjodors.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by F Y O D O R G O L A N (@fyodorgolan) on

Vēlāk viņš mācījās Beļģijā, un tad par viņa dzīvesvietu tapa modes metropole Londona, kur viņš sāka strādāt japāņu zīmolā "Issey Miyake". Tieši šajā laikā viņš satika savu pārinieku Golānu Frīdmanu, un jau 2011. gadā abi radīja zīmolu "F Y O D O R G O L A N".

Puiši uzvarēja konkursā, kurš ļāva atklāt pasaulei viņu talantu. Fjodors un Golans bija jau oficiāli "London Fashion Week" dalībnieki, bet uzvara konkursā sniedza viņiem iespēju uzturēt savu zīmolu nākamos piecus gadus.

Foto: Fjodors Golans Londonas modes nedēļā

Tā dizaineru duets sāka savu radošo darbību, braukājot pa pasauli, iepazīstinot cilvēkus ar savu zīmolu un satiekot interesantas personības. Krievija, Ukraina, Ķīna - un tas nebūt nav viss! Zīmols ir bijis veikalos visā pasaulē. Ķīnā zīmolam jau ir uzticami ilggadēji pielūdzēji. 

"Mums ir internacionāls zīmols. Krāsains. Gribas apbraukāt pasauli un visiem to parādīt," smaidot uzsver dizainers.  

FOTO: Fyodor Golan

Kā viss sākās?

Kā nonācāt līdz tam, ka nolēmāt radīt kopīgu apģērbu zīmolu? 

Mēs esam absolūti dažādas personības. Es no Latvijas, viņš - Izraēlas. Politiski dažādas vietas. Kad mēs iepazināmies, viņš Londonā strādāja pie Makvīna (Alexander Mcqueen). Strādājām atšķirīgos modes zīmolos: konsultējām, zīmējām dažādas lietas, darinājām dizainus, šuvām utt. Ar laiku aizdomājāmies: vai turpināt strādāt kāda labā vai ir laiks pašiem ko radīt? Mēs pieteicām savu kolekciju konkursam, to akceptēja. Starp trīs finālistiem mēs uzvarējām.

FOTO: Fyodor Golan

Der piebilst, ka žūrijas sastāvā bija pat vācu supermodele Klaudija Šīfere. 

Kā jūs jutāties, kad paziņoja, ka esat uzvarētāji?

- Biju šokā. Nedomāju, ka uzvarēsim šai konkursā. Ir tādi momenti... liktenīgi. Mēs atbraucām ne no kurienes - Izraēlas un Latvijas. Konkursā izvēlējās trīs finālistus - viņiem apmaksā kolekcijas izstrādi, un tas ir tāds starts! Mēs uzvarējām, kam es sākumā neticēju, jo biju pārliecināts, ka uzvarēs cits cilvēks (smejas).

Bet puiši uzvarēja...

Jau ar pirmo kolekciju dizaineru duets nokļuva uz Londonas izdevuma "Independent" vāka. Varat iedomāties, cik Fjodors bija priecīgs?

Lasīju, ka tava un Golana pieeja dizainam ir atšķirīga. Kā sanācis, ka tomēr strādājat kopā?

- Tas, ka esam atšķirīgi, man ļoti patīk: es varu būt ekspresīvāks, bet viņš ir tehniski spēcīgs. Mūsu spēki saplūst pareizajos kanālos. Mēs meklējam līdzsvaru. Abi esam radoši, bet es vairāk atbildu par vizuālo, viņš - par tehnisko pusi.

Sadarbība ar Madonnu. Kā tas izdevās?

(Smaida.) Man pašam tas bija tāds lepnuma moments... Madonnu es dievinu kopš bērnības, atceros, kā viņa prata mainīties. Kā tas bija? Viņas stilists sazinājās ar mums: viņš meklēja neparastu bikškostīmu. Viņas menedžeris Gajs Ozerī ar sievu atkārtoti deva laulības zvērestu, un Madonna šai dienai meklēja avangardisku un jautru apģērbu. Tur bija daudzas zvaigznes, un Madonna tur arī uzstājās. Mēs aizsūtījām vairāku modeļu fotogrāfijas, un viņi izvēlējās. Tas arī viss. 

Pa kreisi tērps skatē, pa labi - darināts Madonnai

FOTO: Fyodor Golan

Kad uzzinājām, ka viņa ir izvēlējusies mūsu apģērbu, bijām Ķīnā, kur sociālie tīkli nestrādā. Nezinu kā, bet tomēr saņēmu foto. Skatos - mūsu kostīms, Madonna. Es tā arī nesapratu... Draugs raksta: "Tas ir jūsu?" Madonna ielika postu un atzīmēja mūs! Es nespēju aprakstīt, ko tajā brīdī jutu... Mēs bijām metro stacijā, un es sāku vienkārši lēkāt... Kaut kā tā tas notika.

Mēs ar Golanu to redzam un neko nevaram izdarīt: ne atbildēt postam, ne izsūtīt publikāciju - neko!

Tikai pēc vairākām dienām, esot Honkongā, sākām reaģēt uz šo notikumu. Tā tas viss sākās, tikai pēc pāris dienām. Viņa mums pati uzrakstīja Instagram vietnē, ka viņai viss ļoti patīk un grib vēl - kādas vēl lietas varam radīt? Sākām ar viņu komunicēt, piedāvāt...

Tā nav vienīgā reize, kad popdīva ģērbusies "FYODOR GOLAN" drēbēs. Arī šajā košajā mētelī viņa apmeklēja publisku pasākumu un to komentēja.

Madonnas pasūtījums (pasūtījums sadarbībā ar Coca-Cola)

FOTO: Fyodor Golan

"Atkal mūs atzīmēja un pateica paldies. Es negaidīju, jo reti kad slavenības veic atzīmes un izsaka paldies. Tas bija netipiski!" ar lepnumu stāsta latvietis.

- Ar ko vēl sadarbojāties?

- Ar Riannu. Šuvām specpasūtījumu no viņas stilista. Tas bija vēl pirms Madonnas. Bet pati pirmā zvaigzne, ko mēs apģērbām, bija Lēdija Gāga. Nepateikšu hronoloģiski, bet ir bijusi arī Dženifera Lopesa.

Pa kreisi - Dženifera Lopesa zīmola kleitā, pa labi - Rita Ora zīmola kostīmā 

FOTO: Fyodor Golan

 Rianai darinātais kostīms ar skatuves mākslinieci devās pasaules tūrē. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by F Y O D O R G O L A N (@fyodorgolan) on

"Ariana Grande - vēl viena zvaigzne, kuras stilists mums uzrakstīja, ka viņa vēlas ko īpašu. Viņa uzstājās "Music Awards" kopā ar Nikiju Mināžu. Viss bija koši rozā krāsā. Radījām caurspīdīgu, garu oversize mēteli. Viņa tajā uzstājās, pēc tam to arī nopērkot. Viņa bija viena no tām zvaigznēm, kas arī nopērk apģērbu pēc uzstāšanās savai garderobei," stāsta dizaineris.

Arianas Grandes mētelis

FOTO: Fyodor Golan

Foto: Zvaigznes izvēlas "Fyodor Golan"

Kurā mirklī paši sapratāt, ka tagad esat atzīti pasaulē?

Pat nezinu... (Kautrīgi smaida.) Ir tāda sajūta, ka tagad esmu atzīts. Man vienmēr ir gribējies kaut ko jaunu uzzināt un piedāvāt ko jaunu. Man patīk, ka cilvēkus pievelk mūsu zīmols un viņiem patīk mūsu darinātie apģērbi. Tas ir forši! Bet nav tā, ka es jūtos kā superzvaigzne. Tas tā nav. Aizvien varu sajusties neērti. Ir par mani zināmāki dizaineri un otrādi... tas nav svarīgi. 

"Man patīk tā enerģijas apmaiņa ar cilvēkiem, kā viņi reaģē. Citreiz padomāju: apģērbu to meiteni, šo meiteni, aizbraucām uz Ķīnu, pastrādāju ar Coca-Cola, transformeriem... Tas skan jautri - tā ir daļa mana stāsta, ir ko atcerēties. Pirms gada bija labs moments: mūsu kolekcija nokļuva uz "Times" vāka. Tas bija superīgs apģērbs - svārki-izpletnis. Kad ar tiem gāja, tie piepūtās ar gaisu.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by F Y O D O R G O L A N (@fyodorgolan) on

Starp citu, Fjodoram ļoti patīk strādāt ar dažādiem audumiem:

"Nav tāda materiāla, ar kuru es nestrādātu, ir tādi, ar kuriem man vēl nav bijusi izdevība strādāt."

Cik ilgu laiku vajag, lai uzšūtu šādus svārkus?

Jāzīmē piegrieztnes, jebkurš aprēķins jāizdara uz papīra, tad kaut ko darinām no līdzīga auduma, lai varētu redzēt, kā tas uzvedas, un piekoriģēt, lai ir skaistāks kritums. Šāda svārku izstrāde prasa pusotru nedēļu. Pati šūšana - divas dienas.

Ir momenti, kad darbā draud izdegšana, bet citas izejas nav?

Jā, protams, gadās. Īpaši pēc šoviem, kad esi strādājis nepārtraukti divus trīs mēnešus, nereālas stundas, trūkst spēka... un tad izdegu. Šova laikā visi tik ļoti koncentrējas, ka pēc tam jūtams ne tikai tukšums, bet ieslēdzas "stop". 

Košas krāsas un neparasts stils. Kur rodas tādas idejas? Dizainers atklāj, ka viņu iedvesmo dažādas lietas: 

"No filmām līdz fotogrāfijām un grāmatu māksliniekiem. Ir tāds sirreāla stila īru fotogrāfs Ričards Muss (Richard Mosse). Mums bija kolekcija, kas radās, iedvesmojoties no viņa. Modes šovs, sienas un grīda - viss bija rozā. Pati kolekcija bija zaļos, olīvkrāsas un rozīgos toņos. Izskatījās psihedēliski. 

(Zemāk - foto no Ričarda Musa darbu sērijas) 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Wale Adeyemi (@whereswale) on

Skatos uz foto un saprotu, ka vēlos pārvērst realitātē caur apģērbu. Vai, piemēram, ir tāda 70. gadu filma "Svētais kalns" (The Holy Mountain), kas iedvesmoja mūs radīt cepures. 

"Mēs laikam bijām pārāk jocīgi un koši"

Reiz māksliniekus paaicināja piedalīties modes skatē Viktorijas un Alberta muzejā Londonā, kur reizi gadā tiek sapulcināti atzītākie modes dizaineri ar savām kolekcijām. Un lūk, Fyodor Golan arī tur bija.

FOTO: Fyodor Golan

"Mums bija tikai trīs kolekcijas, bet mūs jau aicināja. Tas bija tāds lepnuma mirklis. Dienā notika četras skates, jo nākt gribētāju bija ļoti daudz. (..) Aptuveni 2000 cilvēku tajā dienā redzēja mūsu skates. Tādas rindas bija! Es nemaz nezināju, ka tik daudz cilvēku atnāks (..)

Tas ir klasisks muzejs, cilvēki vēlējās redzēt ko tādu, bet mēs  laikam bijām pārāk jocīgi un koši.

Fjodor, atzīsties, ka cilvēki bija sajūsmā par jūsu zīmola šovu.

Starp citu, tas ir tas laiks, kad cilvēki sāka pieņemt tādu miksu, kad klasisks muzejs spēj noorganizēt kaut ko ne tik klasisku! Kad sniedza cilvēkiem šo informāciju savādāk (..) Informācija visu laiku ir jāatjaunina un jāpasniedz atšķirīgā veidā. Māksla var stāvēt un krāt putekļus un neviens pat nevēlēsies turp doties, jo tur viss ir tik smags. Jāsamierinās ar jauno paaudzi - tā mainās un aug arī ar citu informāciju, kas ir sociālie tīkli un internets. 

Es, piemēram, izaugu bez interneta. Tas parādījās tikai pēc tam. Tagad viss notiek globāli. Visas enerģijas savstarpēji mainīsies aizvien ātrāk. (Smaida.)

Par koronavīrusu

FOTO: Fyodor Golan

Ar pandēmiju zīmolam kā visiem kļuva grūti. Puiši zaudēja daudz pasūtījumu, un nācās paņemt pauzi. Daudzas valstis atteicās no pasūtījumiem, kas bija gatavi jau pagājušā gada septembrī, taču pats lielākais pasūtījums tomēr neatcēlās. 

"Tas ir viens no mūsu lielākajiem klientiem. Ja mēs pazaudētu šo pasūtījumu, būtu bijis ļoti slikti. Bet mēs saprotam mazākos pasūtītājus, kam nav šādas infrastruktūras un kas vairs nespēja "pavilkt" situāciju," runā Fjodors.

Kas mainījies domāšanā pandēmijas laikā? 

Cilvēki sākuši vairāk domāt par ražošanu: kur ko šūs; vai ir nepieciešams tik daudz šūt; vai jāmaina Modes nedēļas koncepts, jo tagad mēs esam iegājuši tādā kā nenormālā vāveres ritenī - radām, radām, radām, bet ļoti daudzas lietas galvenokārt tiek pārdotas tikai izpārdošanās. Ir jāatrod līdzsvars, lai lietas būtu veikalā īstajā laikā un tur pavadītu vajadzīgo laiku. Kolekcijas tiek šūtas iepriekš - un tas ir par agru! Ir jāmaina modes nedēļas!

FOTO: Fyodor Golan

Piemēram, Drais Van Notens* ir uzrakstījis oficiālu vēstuli par to, kā ir jāmaina Modes nedēļas koncepts. Mums jārada ziemas kolekcijas ziemā, bet vasaras - vasarā. Tā viss tiks izpirkts un paliks laiks ražošanai. Kad cilvēks atnāk vasarā pirkt ziemas kolekciju, viņš nespēj uz šīm lietām reaģēt adekvāti... Ja ārā ir 30 grādu karstums, viņi nevēlas pirkt ziemas jakas.

*Beļģu modes mākslinieks un arī tāda paša vārda zīmola "Dries Van Noten" dibinātājs. Viens no modes dekonstruktīvisma pārstāvjiem.

Mums jādomā arī par ražošanu - piemēram, ko var izdarīt lokāli, uz vietas? Kādus materiālus un lietas izmantot, lai tas mazāk kaitētu mūsu planētai?

"Jāizstrādā jauns plāns!" - saka Fjodors, pievienojoties lielākajai daļai modes gigantu un uzskatot, ka modes kalendārs ir jāmaina.

Viņš atzīmē, ka vairs nevēlas radīt kolekcijas tik trakā ātrumā, kā arī atkārtot situāciju, kad ir palicis pāri pārāk daudz lietu.

FOTO: Fyodor Golan

"Tas nav forši: tu daudz strādā, visu rūpīgi izstrādā, bet viss pazūd -  ļoti žēl! Un vēl es nevēlos uztvert lietas kā modes kliedzienus jeb trendus, kas šajā sezonā ir modē, bet nākamajā ne," sacīja Podgornijs.

Apvienojamies pasaules glābšanai!

Visi lielie modes zīmoli šobrīd apvienojas cerībā glābt pasauli, bet Fjodors Golans sāka to darīt vismaz pirms diviem gadiem! Zīmols cieši sadarbojās ar "Plasctic Oceans" organizāciju, kas attīra okeānus.

"Mums bija viens labdarības pasākums. Mēs staigājām pa Lielbritānijas pludmalēm un savācām atkritumus, tīklus. Un to visu pārvērtām par skulptūru!" - aizrautīgi stāsta latvietis.

Slavenais Londonas veikals "Liberty"  atbalstīja viņu ideju, atstājot skulptūru veikalā kā koncepciju.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by F Y O D O R G O L A N (@fyodorgolan) on

Fjodors stāsta detalizētāk: 

"Atkritumi kopā ar modi - pievērš uzmanību problēmai. Un šeit nav pat nav runa par to, ka cilvēki izmet atkritumus jūrā, bet tev vienkārši jāpievērš uzmanība tik vienkāršām lietām, ka nav jāpērk dzērieni ar plastmasas salmiņu. Ir arī papīra. 

"Vienkārši ir jāsāk domāt un jāpārtrauc pieņemt lietas kā pašsaprotamas. Vienkārši jāatsakās!"

Starp citu, "Fyodor Golan" aizvien meklē planētai draudzīgākas ražošanas metodes, cenšoties to saglabāt tikai Eiropā. Rīgā šo zīmolu šuj jau piecus gadus. Turklāt starp viņa darinājumiem jūs varat atrast tērpus, kas izgatavoti no organiskiem materiāliem!

FOTO: Fyodor Golan

"Kādreiz bija tā, ka mēs neizpaudām savus noslēpumus un neko nevienam neieteicām. Un tagad, gluži pretēji, viss ir atvērts! Covid-19 tikai apstiprināja, ka mums visiem ir sadarbībā jāapvienojas," - atzīmē dizainers.

Beigsim ar kaut ko labu. Jūs esat rets gadījums Latvijā. Droši vien ir daudz cilvēku, kuri skatās un domā: "Es arī tā gribu! Ko es nedaru pareizi?"

Nevajag domāt, ka tu kaut ko dari nepareizi! Vajag vienkārši atrast savu stipro pusi, saprast to un nekautrēties no tās. Kāds noteikti to ievēros! Saprotu, ka Rīgā ir maz klientu, bet, ja tu ko darīsi caur Instagram vietni, tad iespējams ir viss. Mums taču ir tik daudz gadījumu, kad latvieši kļuvuši populāri. 

Tātad jūs neticat, ka kādam "vienkāŗši neveicas"?

- Nē, tie ir aizbildinājumi. Cilvēki vienkārši dažreiz domā: "Man neizdevās gūt panākumus, jo man nebija tādu kontaktu." Man arī nebija kontaktu, kad ierados Londonā! Tas viss balstās uz tavu enerģiju, atvērtību pret cilvēkiem. Vienkārši esi atvērts: jautā, runā. Protams, ne visi atbildēs, bet nepadodies. Ja tu dari kaut ko tādu, ar ko lepojies, cilvēki tik un tā reaģēs!

Es taču nerakstīju: "Madonna, es gribu, lai tu šo uzvelc," bet tas kaut kā pats no sevis notika - cilvēki reaģēja, bet līdz tam darbs! Tā tas viss top. 

Ir pazīstams stilists vai radoša personība? Sadarbojies! Parādiet, izveidojiet, ģērbieties, publicējiet visu Instagram! Ej uz pilnu klapi un nekautrējies! Es pats to mācījos. Es tagad arī dažreiz kautrējos. Es strādāju pie tā un pilnveidojos!

FOTO: TVNET

Diemžēl Rīgā praktiski nekur zīmola apģērbu nevar iegādāties, bet interesentiem - labas ziņas!

Līdz vasaras beigām jūs varat uzzināt cenas un iegādāties tērpus no Fjodora Golana Rīgā! Zīmola darbnīcā Meža ielā 4. Par savu apmeklējumu jums vajadzētu iepriekš brīdināt, zvanot pa tālruni +371 26728138 vai e-pastu fyo@fyodorgolan.com.

Bet arī internetā vari iegādāties preces! 

Foto: "Fyodor Golan" apģērbi

Lasīt un pievienot komentāru

JAUNĀKIE FOTO