"Lidl" veikals Rīgā, Sergeja Eizenšteina ielā 81.

FOTO: Kristers Hartmanis/TVNET

Ceturtdien, 7. oktobrī, pulksten astoņos durvis vērs 15 mazumtirdzniecības uzņēmuma "Lidl" veikali. Vēl pirms tam portālam "Apollo.lv" bija iespēja ielūkoties veikalā, kas atrodas Rīgā, Mežciemā.

Svinīgā veikalu tīkla atvēršana un lentas griešanas ceremonijas pie visiem veikaliem 7. oktobra rītā notiks pāris minūtes pirms 8.00. "Lidl" veikali Latvijā strādās katru dienu no 8.00 līdz 22.00.

Video: Reportāža no "Lidl" veikala Rīgā, Mežciemā

Nākamās tirdzniecības vietas varētu atvērt šā gada beigās vai nākamā gada sākumā.

Papildus šiem 15 jauni "Lidl" veikali gaidāmi Liepājā un Daugavpilī, kā arī Rīgā - uz Brīvības ielas, Purvciemā un Ziepniekkalnā. Plānots, ka laika gaitā viens no veikaliem atradīsies arī Rīgas centrā. Tiek meklēta atbilstoša vieta.

Latvijas Tirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs Henriks Danusēvičs prognozē, ka "Lidl" ienākšana sekmēs tirgus pārdali, jo "šobrīd notiek cīņa par to, cik procentus pircēju no katra tirgotāja "Lidl" pārņems".

"Iedzīvotāju ir tik, cik ir, un tikai samazinās, tāpēc tirgus pārdale noteikti būs. Grūtāk būs tiem tirgotājiem, kuriem "Lidl" atrodas tuvāk, tie varbūt zaudēs vairāk."

Lai sākotnēji organizētu pircēju plūsmu jaunatvērtajos veikalos ārpusē pie visiem veikaliem rindu regulēšanai novietotas barjeras, kā arī uzkrāsotas divu metru atzīmes distances ievērošanai. Tāpat piesaistīta apsardzes firma, kas lai regulētu pircēju plūsmu veikalos. 

"Lidl" ir zināms visā Eiropā

""Lidl" veikalu atvēršana iezīmēs svarīgu posmu mūsu misijā nodrošināt augstākās kvalitātes produktus par zemāko iespējamo cenu mūsu klientiem Latvijā, tādējādi radot tiem prieku atļauties vairāk. Ar nepacietību gaidīsim ikvienu "Lidl" veikalos," saka Jākobs Jozefsons, "Lidl Latvija" valdes priekšsēdētājs. 

Kopumā, gatavojoties iedzīvotāju ilgi gaidītajai veikalu atvēršanai, "Lidl" Latvijā jau investējis vairāk nekā 200 miljonus eiro savu veikalu un loģistikas centra būvniecībā, kā arī veidojot jaunas ielas, satiksmes apļus, krustojumus, apstādījumus un dažādus apkārtējās infrastruktūras uzlabojumos.

Jozefsons arī atzina - lai arī situācija ar Covid-19 izplatību Latvijā pašreiz nav tā labākā, apstākļi tik un tā ir citi nekā gada sākumā, kad sākotnēji bija iecerēta veikalu atklāšana. Viņš norādīja, ka tobrīd nebija tika plaši pieejamas vakcinācijas pret Covid-19 iespējas, un pašreiz, kad valstī vakcinēti teju 50% iedzīvotāju, uzņēmuma ieskatā veikalus varētu atklāt.

Tirgotāja pārstāvji arī informēja, ka pašreiz "Lidl Latvija" ir vienošanās ar 20 Latvijas pārtikas ražotājiem par produktu tirdzniecību, bet nākotnē to klāstu plānots paplašināt, tā piedāvājot aktuālos sezonas dārzeņus.

Foto: Mazumtirdzniecības tīkla "Lidl" veikals pirms atvēršanas

Kā preces nokļūst "Lidl" veikalu plauktos?

Mazumtirgotāja "Lidl" preces pārsvarā tiek piegādātas no visas Eiropas un galvenokārt iepirktas no ražotājiem, kas spēj piegādāt preci lielos apjomos, tāpēc to cenas ir zemākas. Taču, kā nokļūt vācu giganta "Lidl" plauktos ar savu ražojumu, skaidroja portāla TVNET krievu valodas redakcija.

Problēma ir tā, ka "Lidl" īpašnieki pieprasa no uzņēmumiem virkni sertifikātu, bet to vietējām kompānijām vienkārši nav.

Piemēram, pēc "Lidl" standartiem piegādātājiem ir jābūt "Global G.A.P." sertifikātam. Lai to iegūtu, lauksaimniekiem, kas audzē augļus, dārzeņus un ogas, putnus vai lopus, nepieciešams izmantot tādas tehnoloģijas, kas ir draudzīgas apkārtējai videi, minimāli lietojot ķimikālijas, kā arī efektīvi jāizmanto dabas resursi.

Turklāt pastiprināta uzmanība tiek pievērsta rūpēm par darbiniekiem un higiēnai. Piemēram, lai uz augļu vai ogu virsmas nebūtu dažādas baktērijas, piemēram, salmonellas, to liešanai un mēslošanai jāizmanto noteiktas kvalitātes ūdens. Respektīvi - piesārņots ūdens ar augstu mikrobu koncentrāciju ir aizliegts.

Savukārt laukā, kur strādā lauksaimnieki, ir jābūt uzstādītai tualetei, kā arī ir jābūt nodrošinātai iespējai mazgāt un noslaucīt rokas pirms ķeršanās pie darba.

Lauksaimniecībā strādājošajiem, kas novāc ražu, ir jābūt veseliem. Viens cilvēks, kurš cieš no infekcijas slimības, var radīt ļoti milzīgas problēmas.

Piemēram, pagājušajā gadā saldēto ogu tirgū izcēlās Eiropas mēroga skandāls - itāļu ražotāja ogu maisījumos, ko pārdod veikalu tīklā "Coop", tika atklāts A hepatīta vīruss. Noskaidrojās, ka izejvielas iepirktas Lietuvā, Rumānijā un Ukrainā.

Latvijā gan ir vairāki uzņēmumi, kam ir "Global G.A.P." sertifikāts. Šo uzņēmumu vidū ir SIA "Dimdiņi" (skābēti kāposti, kā arī citi dārzeņi), SIA "Ulbroka" (cūku audzētava), SIA "Very Berry" (sulas, sīrupi un ogas), SIA "Arosa R" (ogas), bet konsultāciju uzņēmumi vada seminārus, stāstot tirgus dalībniekiem, kas jāizdara, lai kļūtu par kvalitātes zīmes ieguvējiem, tādējādi iegūstot atļauju nokļūt Eiropas tirgū.

Lietuvā pēc "Lidl" ienākšanas tirgū dažu gadu laikā pēc "Global G.A.P." standartiem ir sākušas strādāt 23 kompānijas. Līdz tam šīs skaits bijis uz vienas rokas pirkstiem parādāms.

"Mēs vienmēr esam atvērti sadarbībai ar vietējiem ražotājiem, un tas ir viens no galvenajiem principiem, pie kā "Lidl" pieturēsies, strādājot Latvijā. Šāda pieeja ļauj mums samazināt ceļu, ko produktam jāveic no ražotāja līdz patērētājam, garantējot tā svaigumu un mazinot ietekmi uz apkārtējo vidi," portālam komentēja "Lidl" pārstāve Dana Hasana.

Viņa piebilda, ka patērētāju izvēlē ir viens kritērijs - atbilstība "Lidl" ražošanas procesa un produkcijas kvalitātes prasībām.

"Ir vairāki piemēri, kad produkts, kas ražots vienā no vietējiem tirgiem, nokļūst mūsu starptautiskajā sortimentā, un tādējādi nonāk jaunos eksporta tirgos. Jā, mēs uzstādām ļoti augstas prasības attiecībā uz kvalitāti un pieprasām no mūsu piegādātājiem starptautiski atzītus sertifikātus. Jaunu prasību ieviešanas un sertifikācijas process, protams, aizņems kādu laiku, taču rezultātā no tā ieguvēji būs visi," sacīja Hasana.