FOTO: Jose Lebron/Unsplash

8. jūnijā lidmašīna "Piper PA-23-250 Aztec", kas pacēlās no Lietuvas, bez atļaujas pārlidoja vairākas Austrumeiropas valstis, piesaistīja gaisa spēku uzmanību, un pēc tam apkalpe tika atstāta Bulgārijā. Bulgārijas tiesībsargājošās iestādes līdz šim ir panākušas nelielu progresu, izmeklējot "mistiskās" lidmašīnas veikto lidojumu. Arī Lietuva aktīvi pēta notikušo. "Apollo" apkopoja jaunāko pieejamo informāciju par notikušo.

Lidoja ļoti zemu un nelielā ātrumā

Lidmašīna 8. jūnija pievakarē pamanīta Polijas, Slovākijas, Ungārijas, Serbijas, Rumānijas un visbeidzot Bulgārijas gaisa telpā.

Lidojuma laikā tās automātiskais atbildētājs bijis izslēgts un apkalpe nav reaģējusi ne uz gaisa telpas kontroles radiosakariem, ne vizuāliem signāliem, norāda Rumānijas Aizsardzības ministrija. Lidmašīnu cits pēc cita pavadījuši divi Ungārijas iznīcinātāji "Gripen", divi ASV iznīcinātāji F-16 un divi Rumānijas iznīcinātāji F-16.

Bulgārijas Gaisa spēki saviem iznīcinātājiem nav likuši pacelties, jo nav uzskatīts, ka šī lidmašīna varētu radīt kaut kādu apdraudējumu, žurnālistiem sacījis šīs valsts aizsardzības ministrs Dragomirs Zakovs, piebilstot, ka lidmašīna lidojusi ļoti zemu un nelielā ātrumā, tādēļ iznīcinātājiem būtu bijis grūti to pārtvert, turklāt tobrīd plosījies pērkona negaiss ar spēcīgām lietusgāzēm.

FOTO: Carl Nenzen Loven/Unsplash

Lietuvas valsts aeronavigācijas uzņēmuma "Oro navigacija" pārstāve norādījusi, ka minētās lidmašīnas reģistrācijas numurs bijis LY-LOO, taču šis numurs vairs nav spēkā un lidmašīnas apkalpe ar uzņēmuma operatoriem pēdējo 90 dienu laikā nav sazinājusies.

Tikmēr Lietuvas valsts lidostu operatorkompānija "Lietuvos oro uostai" norādījusi, ka minētā lidmašīna nav pacēlusies no tā pārvaldītajām trim lielākajām Lietuvas lidostām - Viļņas, Kauņas vai Klaipēdas.

Zināms, ka Bulgārijā lidmašīna uz īsu brīdi nolaidusies Vidinas pilsētā valsts ziemeļrietumos, lai papildinātu degvielas krājumus, bet vēlāk tiesībsargājošo iestāžu darbinieki to atraduši vecā lidlaukā Bulgārijas austrumos, netālu no Tergovištes.

Lidmašīnu nopirkusi kāda organizācija

Pagaidām nav zināms, no kurienes Lietuvā lidmašīna pacēlusies, bet izdevies noskaidrot, ka 1962. gadā būvēto lidaparātu "Piper PA-23-250 Aztec" pagājušajā nedēļā krieviski runājošiem vīriešiem pārdevis Nidas avioparka direktors, pilots Broņus Zaronskis.

"Nevaru pateikt, no kuras valsts viņi bija - varbūt ukraiņi, varbūt rumāņi vai bulgāri. Ar vienu sarunājāmies krieviski. (..) Vārdus nezinu, mani tas neinteresēja," izteicies Zaronskis, piebilstot, ka lidmašīna, kas bijusi ļoti labā stāvoklī, esot pārdota organizācijai.

"Pārdevu un atvadījos no tās lidmašīnas. Centos pārdot jau gadiem, nebija kur likt, tāpēc priecājos, ka beidzot nopirka. (..) Kāda organizācija - to gan neatceros, bija rakstīts ar kaut kādiem svešvalodas hieroglifiem, grūti pat izlasīt," viņš atzinis.

Pēc Zaronska teiktā, lidmašīna turēta Panevēžas lidostā, kur pircēji kopā ar viņu to vairākas dienas pārbaudījuši, tāpēc domājams, no turienes tā arī devusies minētajā lidojumā.

Tāpat Lietuvas interneta vietnēs joprojām atrodams lidmašīnas pārdošanas sludinājums. Sludinājums gan pēdējo reizi atjaunots 30. janvārī. Lidmašīnas cena ir 29 tūkstoši bez pievienotās vērtības nodokļa.

FOTO: Aculiecinieka foto/15min.lt

Zaronskis "15min.lt" apliecināja, ka pircēju vārdus nezina. Viņš teica, ka pārdevis lidmašīnu kādai organizācijai. Jāuzsver, ka lidmašīna joprojām reģistrēta uz Zaronska vārda.

Panevēžas aerokluba vadītājs Mants Butkus norādījis, ka ar klubu saistītās un pārdotās lidmašīnas izlidošanas fakts lidojumu žurnālā nav reģistrēts. Pat ja lidmašīna izlidoja no konkrētā lidlauka, tas nebija saskaņots. Līdz ar to secināms, ka lidmašīnai nebija sertifikāta, lai varētu ar to lidot.

Pastāv versija par spiegošanas misiju

Lietuvā aptaujātie aviācijas eksperti un valdības amatpersonas ir sacījušas, ka ir vairākas versijas par notikušo. Viena no versijām ir, ka lidmašīna varēja veikt arī spiegošanas misiju, lai pārbaudītu NATO pretgaisa aizsardzības un novērošanas sistēmas darbību.

Viņuprāt, šāds lidojums nevarēja būt nejaušs, jo tas bija labi izplānots. Aviācijas eksperts Vids Kaupelis uzskata, ka tas varēja būt mēģinājums pārbaudīt, kā atbildīgie dienesti reaģēs uz šādu provokāciju.

Kaupelis atzinis, ka sākumā viņam ziņa par šo lidojumu nav likusies nozīmīga un viņš sliecies notikušo skaidrot vienkārši ar pilotu nekompetenci un mēģinājumu pēc iespējas lētāk nogādāt citā valstī lidmašīnu, kas, iespējams, nebija tehniskā kārtībā.

Tomēr uzzinot, ka pēc nolaišanās Bulgārijā pilots un pasažieri pazuduši, viss notikums sācis likties stipri aizdomīgs.

Kā uzskata Kaupelis, notikušajam varēja būt ļoti dažādi iemesli. "Vai varēja būt kāds kriminālais aspekts? Manuprāt, nē, jo Šengenas telpā pārvietot kravas var arī daudz vienkāršākā veidā," viņš spriedis.

FOTO: Aculiecinieka foto/15min.lt

"Viena versija ir tāda - vai tas nevarēja būt mēģinājums mazliet paspiegot, paskatīties, kā NATO reaģē uz lidmašīnu, kas lido bez lidojuma plāna un bez atbildētāja, un kādas procedūras seko? Vai tā varēja būt? Varēja. Izstrādāta šāda shēma, nopirkta lidmašīna, darījums veikts tā, ka pircēju atrast grūti," norādījis eksperts.

Vienlaikus viņš pieļāvis, ka lidmašīna, iespējams, nebija tehniskā kārtībā un nogādāt to citā valstī legāli nebūtu bijis iespējams, tādēļ izvēlēta avantūra - lidot pašiem ar izslēgtu atbildētāju.

"Varbūt pircēji cerēja, ka izdosies kā partizāniem klusi pārlidot. Bet kāpēc tad pēc nolaišanās aizbēga, ja jau iegādājušies šādu dārgu mantiņu?" vaicājis eksperts.

Tomēr jaunākā informācija liecina, ka ir vēl citas versijas. Piemēram, Bulgārijas aizsardzības ministrs Dragomirs Zakovs uzskata – pastāv liela varbūtība, ka Eiropā lielu ažiotāžu izraisījušais lidojums varētu būt veikts nenozīmīga iemesla dēļ.

"Man nav informācijas par šī lidojuma mērķi. Notiek izmeklēšana. Pieņemu, ka, pērkot lidmašīnu, bija nepieciešams lidot no Lietuvas uz Bulgāriju. Lietuvā procedūras acīmredzot prasa laiku, tāpēc īpašnieks varēja nolemt bez atļaujas lidot uz Bulgāriju. Banāla versija, bet varbūt kaut kas līdzīgs.

Lidmašīnā netika atrastas sprāgstvielas vai narkotikas. Tas, iespējams, ir nenozīmīgs gadījums," sacīja ministrs.

Pagaidām galvenā versija izmeklēšanā ir tā, ka cilvēki, kas atradās lidmašīnā, zināja, ka lidos nelegāli, tāpēc nereaģēja uz mēģinājumiem ar viņiem sazināties.

Veiks pamestās lidmašīnas izmeklēšanu

Bulgārijā Nacionālais izmeklēšanas dienests sācis izpēti par notikušo, uzsākot pirmstiesas izmeklēšanu. Arī Lietuvas policija ir sākusi izmeklēšanu, taču medijam "15min.lt" nav komentējusi notikušo.

Likteņa varā atstāto lidmašīnu atkārtoti pārbaudīs Nacionālā izmeklēšanas dienesta ekspertu grupa. Papildus lidmašīnas izpētei tiks izmeklēts lidostas skrejceļš un tam piegulošās teritorijas.

FOTO: Jose Lebron/Unsplash

Domājams, ka no Lietuvas atlidojusī lidmašīna jau vairākas dienas tiek apsargāta pamestajā lidlaukā. Joprojām nav skaidrs, kāds bija lidojuma iemesls, kurš bija pilots un vai lidmašīnā atradās pasažieri.

Nacionālās izmeklēšanas dienesta direktors Borislavs Sarafovs "15min.lt" skaidro, ka vēlreiz ir nepieciešams pārbaudīt gan lidlauku, gan lidmašīnu.

"Lidmašīna ir jāpārbauda vēlreiz - rūpīgi, precīzi. Tiks vēlreiz meklētas visas iespējamās pēdas - bioloģiskās, daktiloskopiskās un citas," viņš sacīja.

Lidmašīnas pirmajā apskatē nelegālas vielas vai priekšmeti netika atrasti. Tika meklētas arī bioloģisko vielu pēdas, izņemti pirkstu nospiedumi, taču pagaidām nekas, kas varētu palīdzēt izmeklēšanā, nav atrasts.

Lietuvā līdz šim izmeklēšana tiek veikta Tergovištes rajonā. Pirms dažām dienām apgabala prokurore ziņoja, ka salonā atrasti dažādi dokumenti, taču neviena karte.

Nacionālās izmeklēšanas dienesta direktors vēsta, ka ar citām valstīm apmainīsies ar informāciju, lai noskaidrotu, no kura maršruta lidmašīna lidojusi.

"Tas noteikti ir gaisa telpas pārkāpums. Tie bija draudi vai ne - tas būs mūsu izmeklēšanas objekts," sacīja vīrietis.

Lasīt un pievienot komentāru

JAUNĀKIE FOTO